> Voliotaki: NIKOΣ ΒΙΣΒΙΚΗΣ: ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ... ΚΕΝΤΡΟ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ή ΕΝΟΙΚΙΑΣΕΙΣ για κάθε ΧΡΗΣΗ; Η ΘΕΣΗ του ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ

Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017

NIKOΣ ΒΙΣΒΙΚΗΣ: ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ... ΚΕΝΤΡΟ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ή ΕΝΟΙΚΙΑΣΕΙΣ για κάθε ΧΡΗΣΗ; Η ΘΕΣΗ του ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ

Το 2004 ολοκληρώθηκε το κτίριο Υποδοχής Κρουαζιέρας στην Κεντρική Προβλήτα, με δαπάνες του Δημοσίου (ή του Έλληνα φορολογούμενου). 

Ουδείς Πρόεδρος το παρέλαβε και – ως είθησται – να κάνει απολογισμό, το πόσο κόστισε, προγραμματισμό των χρήσεων του έργου κ.λ.π. Φευ, 13 (νεκρά) χρόνια μετά διαπιστώνεται α) ότι το βάθος της θάλασσας στην προβλήτα είναι ανεπαρκές, β) οι περιοριστικοί όροι ασφάλειας (ISPS) ανεπαρκείς και το μήκος της προβλήτας μικρό για να χωρέσει μεγάλα πλοία (οι ανωτέρω επιφυλάξεις είναι περιρρέουσες, αφού επίσημη πληροφόρηση δεν υπήρξε).

 Συνεπώς:


-          Χωρίς καμία ενημέρωση αν θα υπάρξει έστω το ίδιο ενοικιάζεται μελλοντική (εν μέρει έστω) χρήση κρουαζιέρας, αλλάζει η χρήση του κτιρίου? Σε αστικές χρήσεις! Αν η Διοίκηση του ΟΛΒ έκρινε έτσι, ως εκπρόσωπος των επαγγελματιών, το Επιμελητήριο, που θέλει την κρουαζιέρα και μάλιστα στο κέντρο της αγοράς της πόλης (για αυτό άλλωστε έγινε το κτίριο) και όχι στο πιο υποβαθμισμένο τμήμα του εμπορικού λιμένα (μεταξύ όλων των ελληνικών λιμανιών), τι έκανε?
Το Επιμελητήριο έστω κι αν τυχόν μειοψήφησε (?), αντέδρασε? Επαγγελματίες - μέλη του Επιμελητήριου, το έμαθαν? Όχι! Πληροφορήθηκαν για τυχόν ενέργειες αποτροπής της «ταφόπλακας» στην κρουαζιέρα, αν αυτή παραμείνει στο εμπορικό λιμάνι? Σαφώς όχι! Άρα για ποια κρουαζιέρα μιλάμε? Για ποιες ενέργειες για προσέλκυση κυκλικών εβδομαδιαίων διαδρομών, με προορισμό τον Βόλο, χωρίς την ύπαρξη λιμενικής υποδομής?
-          Οι χώροι υποδοχής κρουαζιέρας δόθηκαν σε αστικές χρήσεις. Άρα, στα πλαίσια ασφάλειας των τουριστών (ISPS), το κρουαζιερόπλοιο δεν θα έρθει πλέον στο κέντρο της πόλης, αφού στον συγκεκριμένο χώρο θα υπάρχει ελεύθερη διακίνηση πολιτών. Εξίσου αποτρεπτικοί λόγοι : το βύθισμα και το μήκος της προβλήτας.
-          Τα Επιμελητήριο – ως κύριος εκπρόσωπος των επαγγελματιών – τι έκανε? Θα έπρεπε να κάνει δύο τινά :
  1. Ή να καταγγελθεί ο μελετητής, ο κατασκευαστής και η τότε Διοίκηση ότι δεν περιέλαβαν στο έργο ουσιώδεις παραμέτρους, σχετικές με την χρήση του, οι οποίες δεν θα καθιστούν το έργο ανενεργό, ή
  2. Να γίνουν τα απαραίτητα έργα, για να έρθει το κρουαζιερόπλοιο στο κέντρο της πόλης. Είναι εφικτά αυτά τα έργα?
 Με την υπόνοια του υπογράφοντα ότι μάλλον ουδείς μελέτησε τον φάκελλο του έργου (είτε για να αποδώσει ευθύνες ή για να διαχωρίσει την θέση του), είναι εφικτό να έρθει το κρουαζιερόπλοιο στην πόλη, με τις εξής προϋποθέσεις :
  1. Το βύθισμα της προβλήτας : η εκβάθυνση τεχνικώς είναι εφικτή. Μεταλλικά ελάσματα μπορούν να προστατεύσουν τα θεμέλια και τα πλευρικά της προβλήτας από τις κινήσεις των προπελλών των πλοίων.
  2. ISPS (ασφάλεια). Η ασφάλεια ISPS, ως Νόμος πρέπει να εφαρμόζεται από όλα τα λιμάνια κρουαζιέρας. Τα περισσότερα (με εξαίρεση Πειραιά – Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα και Ηγουμενίτσα) δεν έχουν! Έχει η Σαντορίνη, η Καλαμάτα, το Ναύπλιο, Κεφαλονιά, Πάτμος, Θήρα, Ρόδος κ.λ.π.? ΟΧΙ! Άλλωστε όταν το πλοίο κάνει νόμιμη είσοδο στην Χώρα (κυρίως στον Πειραιά), οι επιβάτες κινούνται όπως και μετά την έξοδο από τα αεροδρόμια : πάνε παντού!
Εννοείται ότι αν τους αποβιβάσουμε σε φυλασσόμενο χώρο (εμπορικό λιμάνι), θα υποστούν τους περιορισμούς. Αν όχι, την ασφάλεια των επιβαινόντων την επιμελείται το πλοίο. Άρα, μία διαπλάτυνση της ανατολικής πλευράς της προβλήτας με τσιμεντένιους πυλώνες στήριξης της καθώς και προστατευτικές, μεταλλικές υψηλές κορίνες για την ασφάλεια του ίδιου του πλοίου, είναι εφικτή!     
  1. Όσον αφορά το μέγεθος του πλοίου, ποιος είπε ότι όλα τα λιμάνια χωρούν όλα τα μεγέθη των πλοίων?
Ας αρκεστούμε στα μικρά και μεσαία μεγέθη. Τα (λίγα) μεγάλα ας μείνουν στον προλιμένα (όπως την Σαντορίνη).
Συνεπώς, αν η κρουαζιέρα μείνει στο εμπορικό λιμάνι, χωρίς να γίνουν ενέργειες να έρθει στο κέντρο της πόλης, δύο τινά θα συμβούν :
-          Τα 40 πλοία ετησίως θα τείνουν μειούμενα (καθότι – πέραν της υποβαθμισμένης περιοχής -, στο συγκεκριμένο σημείο η εκβολή του Κραυσίδωνα «τροφοδοτεί» με λάσπη τις αντλίες νερού των μηχανών των πλοίων).
-          Και ίσως αποδοθούν ευθύνες στον υπεύθυνο διασπάθισης Δημοσίου Χρήματος, χωρίς τα ανταποδοτικά κοινωνικά οφέλη (όχι από τους ενοικιαστές αλλά από τους τουρίστες στην πόλη). Σ.Σ. αλήθεια, γνωρίζει – έστω κι ένας – πόσο κόστισε η κατασκευή του?


Νίκος Βισβίκης
Ταξιδιωτικός πράκτορας
Πρώην μέλος Δ.Σ. ΗΑΤΤΑ

Πρώην πρόεδρος Ένωσης Ναυτικών Πρακτόρων Βόλου