> Voliotaki: Αποδέχεται η COSCO τις νομοτεχνικές βελτιώσεις του Δρίτσα

Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

Αποδέχεται η COSCO τις νομοτεχνικές βελτιώσεις του Δρίτσα

Κατατέθηκαν οι νομοτεχνικές βελτιώσεις στη Βουλή οι νομοτεχνικές βελτιώσεις, που στάθηκαν η αιτία για να διακοπεί η Ολομέλεια για τη ψήφιση του κυρωτικού νόμου εκχώρησης του ΟΛΠ στη Cosco.

Οι τελευταίες πληροφορίες από πηγές προσκείμενες στην κινεζική εταιρία κάνουν λόγο για αποδοχή των τροπολογιών του Θ. Δρίτσα.

Αίσιο τέλος είχε το ζήτημα που είχε προκύψει μεταξύ COSCO - κυβέρνησης για τα επτά σημεία διαφωνίας της κινεζικής εταιρίας αναφορικά με τον κυρωτικό νόμο της εκχώρησης του ΟΛΠ.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες από το νομικό τμήμα της εταιρίας, η COSCO είναι σύμφωνη με τις τροπολογίες που κατέθεσε ο υπουργός Ναυτιλίας, οι οποίες διορθώνουν πλήρως όσα είχε επισημάνει η εταιρία.

Ως γνωστόν, την Τετάρτη προέκυψε εμπλοκή, καθώς η COSCO με επιστολή κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση κατέθεσε στη Βουλή άλλο κείμενο από αυτό που είχε συμφωνηθεί.

Η κυβέρνηση ήθελε να κλείσει άμεσα το ζήτημα λόγω του επικείμενου ταξιδιού του πρωθυπουργού στην Κίνα. Είναι ξεκάθαρο πως ο Αλέξης Τσίπρας θέλει να συμπεριλάβει στις αποσκευές του για το Πεκίνο την κύρωση της συμφωνίας με την εταιρία.

Γεροβασίλη: «Ανύπαρκτο το ζήτημα»

Σε δήλωση για τις εξελίξεις σχετικά με τον κυρωτικό νόμο της παραχώρησης του ΟΛΠ προχώρησε η κυβερνητική εκπρόσωπος, τονίζοντας πως ο θόρυβος που έχει ξεσηκωθεί είναι «είναι επί ουσιαστικά ανύπαρκτου ζητήματος».

«Η κυβέρνηση, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, προχώρησε ως όφειλε στις απαιτούμενες βελτιώσεις, προκειμένου να είναι νομοτεχνικά άρτιες οι διατυπώσεις του κυρωτικού νόμου» πρόσθεσε και κατέληξε λέγοντας:

«Οι υπερβολικές αντιδράσεις καθώς και η απόπειρα πολιτικής εκμετάλλευσης του ζητήματος, την παραμονή του ταξιδιού του Πρωθυπουργού στην Κίνα, δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα παιχνίδι εντυπώσεων. Το θέμα έχει ήδη διευκρινιστεί πλήρως και η σύμβαση θα κυρωθεί κανονικά».

Οι εξηγήσεις Δρίτσα και η διακοπή της διαδικασίας μετά τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης

Κατά την πρωτολογία του ο υπουργός Ναυτιλίας έκανε λόγοι για κυριαρχικό δικαίωμα της κυβέρνησης και της ελληνικής Βουλής στην τελική διαμόρφωση του κειμένου της σύμβασης, τονίζοντας η κυβέρνηση δεν προέβη σε καμία κίνηση στα μουλωχτά που αιφνιδιάζει τον παραχωρησιούχο.

Αντιθέτως, όπως υποστήριξε οι νομοτεχνικές βελτιώσεις προσβλέπουν στην ωφέλεια τόσο του δημοσίου όσο και της εταιρίας.

«Το ίδιο το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης προβλέπει πως όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία παραχώρησης μετοχών και η διαδικασία του ελεγκτικού συνεδρίου, όπως επίσης και η διαδικασία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κυβέρνηση αμελλητί θα φέρει προς έγκριση και ψήφιση τον κυρωτικό νόμο που θα συμπεριλάβει και το κείμεινο της σύμβασης» σημείωσε και πρόσθεσε πως «λέει η σύμβαση παραχώρησης ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να παρουσιαστούν αλλαγές στο σχετικό νόμο για να εναρμονιστεί με το σύνταγμα».

Ο κ. Δρίτσας επισήμανε ότι εντός της σύμβασης παραχώρησης υπάρχει κυριαρχικό δικαίωμα τόσο της ελληνικής Βουλής όσο και της κυβέρνησης στην τελική διαμόρφωση του κειμένου. «Όχι, με διατάξεις που θα αντίκειται στην ουσία της σύμβασης παραχώρησης» τόνισε.

Ο υπουργός άφησε αιχμές εμμέσως κατά της εταιρίας και συγκεκριμένα για την κοινοποίηση στα Μέσα της επιστολής της προς τη Βουλή και το ΤΑΙΠΕΔ, δίχως όμως να προβεί σε περαιτέρω σχολιασμό.

«Με κριτήριο την καλή νομοθέτηση η κυβέρνηση προέβη σε αλλαγές χωρίς διαφοροποίηση κανόνων και συμφωνημένων» συμπλήρωσε ο κ. Δρίτσας, ενώ παράλληλα ενημέρωσε το σώμα πως εντός της επόμενης ώρας θα κατατεθεί το τελικό κείμενο χωρίς να αφήνονται περιθώρια για παρερμηνείες επ' αυτού.

Σφοδρές ήταν οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης για τις νομοτεχνικές βελτιώσεις επί του σχεδίου νόμου, θεωρώντας πως αποτελούν αλλαγές ουσίας. Ειδικότερα, ο Νίκος Δένδιας υπογράμμισε κατά την τοποθέτηση του:

«Είτε προσπαθήσατε να εξαπατήσετε την εταιρία είτε αυτή εσάς». Από την πλευρά του, ο Ανδρέας Λοβέρδος ζήτησε τη διακοπή της διαδικασίας, με τον ομιλητή της Ένωσης Κεντρώων να ταυτίζεται με αυτό το αίτημα.

Ο προεδρεύων Νικήτας Κακλαμάνης έκανε δεκτό το αίτημα και η διαδικασία διακόπηκε για περίπου δύο ώρες.

Τα επτά σημεία τριβής με την Cosco

H Cosco διαφωνεί με το νομοσχέδιο για την σύμβαση παραχώρησης του λιμένα Πειραιά, σύμφωνα με επιστολή της προς την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

«Το κατατεθέν σχέδιο νόμου δεν είναι μόνο διαφορετικό, αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός με βασικούς όρους της συγκεκριμένης συμφωνίας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας μας για την εξαγορά της ΟΛΠ ΟΛΠ+2,82% Α.Ε.», τονίζεται στην ανακοίνωση.

Παράλληλα κάνει λόγο για «βλάβη που μπορεί να προκαλέσει η ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως εισάγεται προς ψήφιση».

«Ζητάμε την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα με το Ελληνικό Δημόσιο, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιοδήποτε τρόπο», καταλήγει η επιστολή, καλώντας τους βουλευτές να φροντίσουν «ώστε το Ελληνικό Δημόσιο να τηρήσει απαρέγκλιτα τα όσα μεταξύ μας έχει συμφωνήσει».

Ειδικότερα η εταιρεία υποστηρίζει στην επιστολή προς το ΤΑΙΠΕΔ και τη Βουλή ότι:

1. Προχωρήσατε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.

2. Διαγράψατε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς, καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.

3. Μας αφαιρέσατε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης), την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.

4. Έχετε διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.

5. Καταστήσατε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο

6. Αφαιρέσατε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς την συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.

7. Υποβαθμίσατε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφής της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.